03 juli 2025

Pakket niet ontvangen / verdwenen

Heb je een melding gekregen dat je pakket geleverd is, maar is het nergens te vinden? Dit moet je weten over je rechten en de risico’s.

Steeds vaker ontvangen consumenten de melding ‘geleverd’ terwijl ze hun pakje niet vinden.

Waarom verdwijnt een pakje na uitreiking?
Zowel consumenten als bezorgdiensten willen dat pakketten bij de eerste poging worden geleverd. Daarom bieden veel post- en koerierbedrijven – zoals bpost, PostNL, DPD, GLS, Colis Privé, Mondial Relay, Fedex, DHL, en UPS – verschillende bezorgopties aan als je niet thuis bent:

Levering bij de buren

Pakketbrievenbus of parcel locker

Zelf een neerzettoestemming geven om je pakket op een plaats rond je huis af te zetten

Weet dan wel dat het risico bij zo'n toestemming op jou overgaat. Kies dan ook zeker voor een veilige plaats!

Als Ombudsman Post zien we echter een groeiend aantal klachten over pakketten die zonder toestemming werden achtergelaten. Vaak luidt de klacht als volgt:

“Volgens de tracking werd mijn pakket geleverd, maar bij thuiskomst was het nergens te vinden.”

Het is moeilijk om beroep te doen op je consumentenrechten indien de tracking beweert dat het pakket correct werd geleverd.

Wat kan je doen?
Als het pakket zonder toestemming werd achtergelaten en je vindt het niet terug, meld dit dan onmiddellijk aan het betrokken post- of koerierbedrijf – bijvoorbeeld bpost, PostNL, DPD, enz. – en vraag uitdrukkelijk om een onderzoek. Het is niet correct dat je pakket onbeheerd werd achtergelaten, zonder jouw toestemming.

Contacteer zeker ook de verkoper of het webplatform bij een online aankoop.

Lukt het niet om een schadevergoeding te krijgen van de afzender of het koerierbedrijf, contacteer dan een ombudsdienst die voor jou kan bemiddelen.

Meer weten of een klacht indienen: www.ombudsmanposte.be